2015-05-15

Tomato & basil soup

Det känns som att USA har blivit det land där jag hittar mest matinspiration.
Kanske beror det på att den av mina arbetsuppgifter var att dagligen servera mat på bordet.
Här är hur som helst min version av min favoritsoppa från ett café som är anslutet till shoppingkedjan NORDSTROMS, love it!

Ingredienser:
1 kg kvisttomater (ca 10st)
1 lök
3 klyftor vitlök
3 msk olivolja.
2 stjälkar av färsk basilika
                                                         
1dl grädde
1 flaska muttis passata
1krm sambal oelek
Kryddor (lite chilli, paprikakrydda, salt och peppar)

Skala tomaterna och töm dem på kärnor, dela tomaterna sedan på 4 och lägg dem i en skål. Spara några kvistar från tomaten och lägg i under kokning för ökad tomatsmak.
- Detta kan ta lite tid och vara lite finurligt så därför är det lättast att börja med det.
Hacka löken och vitlöken i små bitar och stek sedan dem i olivoljan på låg värme.
Efter ett litet tag kan du tillsätta tomaterna och något matsked mutti, låt det koka i 20 min.
Glöm inte plocka ur tomatkvistarna.
Tillsätt sedan basilikabladen och häll antingen ner soppan i en mixer eller använd dig utav en stavmixer för att få den len.
Sedan ska soppan stå och vila i kylen i minst 3 timmar för att sedan värmas upp innan servering tillsammans med övriga ingredienser.
Låt den koka upp tills den är riktigt varm och servera tillsammans med vitlöksbröd.
Voila!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar